انواع pvc و کاربرد آن

انواع pvc  و کاربرد آن

Pvc یا همان پلی وینیل کلراید یک پلیمر از جنس وینیل می باشد که پرمصرف ترین مواد اولیه پلیمری در بازار محسوب می شوند. به روش رادیکالی با استفاده از مونومرهای پلی وینیل کلرید سنتز و تهیه می گردد.

پی وی سی ها انواع مختلفی دارند و این تنوع به دلیل متفاوت بودن روش های تولید نیز می باشد. هریک از این پلیمرها برای یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه این مقاله از وبسایت تخصصی گروه تولیدی پارس، به معرفی پی وی سی و کاربرد آنها می پردازیم.

پی وی سی گرید S که با نام دیگر سوسپانسیون معروف است و پی وی سی E یا همان امولشن نیز دو دسته اصلی پلیمر ها به شمار می آیند. البته سایر روش ها مانند میکرو سوسپانسیون و بالک نیز وجود دارد که مصارف تجاری ندارند.

گونه های  S و E پلیمرها بیشترین کاربرد را در صنایع گوناگون دارند. هر کدام از انواع پی وی سی، از نظر درجه پلیمرازیسیون و طول زنجیره خود به انواع گوناگونی تقسیم می شوند.

به طور کلی در صنعت برای بیان درجه پلیمریزاسیون از مقیاس خاصی به نام K value استفاده می شود. هرچه قدر این عدد بالاتر باشد، یعنی طول زنیجره پی وی سی نیز بیشتر می باشد.

اما از لحاظ کاربردی این عدد بیانگر موارد بیشتری نیز می باشد. هر چه قدر درجه پلیمریزاسیون بیشتر باشد، سایر خواص مکانیکی از قبیل: مقاومت به ضربه، انعطاف پذیری در برابر افزایش طول و کشش و...... به مراتب افزایش می یابد.

اما شکل دهی منحصر به فرد و فرآیند پذیری آن به طور قابل ملاحظه ای برای تولید محصول نهایی سخت تر خواهد شد.

 

پی وی سی S:

همانگونه که در بخش های پیشین اشاره کردیم، پی وی سی S به روش سوسپانسیون تهیه می گردد. برای تهیه و تولید این نوع از رزین وینیل الکل به عنوان عامل سوسپانسیون نیز استفاده می شود. بافت این نوع رزین دارای ذرات درشت و حفرات بزرگ و کوچک نیز می باشد. وجود این حفره ها در بافت پی وی سی S باعث می شود تا در صورت تمایل به اضافه کردن نوعی پلاستی به رزین، لایه های زیرین خمیر نشوند.

همچنین وجود لاک وینیل الکل به دور رزین، شکل دهی و پخت پی وی سی را که اصطلاحا به آن فیوژن می گویند را با مشکل روبرو کند.

بنابراین با توجه به شیوه سخت و مشکل فرآوری این رزین، برای ذوب کردن نیاز به تجهیزات خاصی دارد تا علاوه بر ذوب کردن ذرات با فشار بسیار بالا، یک لایه مذاب یک پارچه تولید شود. همچنین فرآیند پخت خوب را به آسانی فراهم کرده و می تواند محصول دلخواه را تهیه کند.

 

انواع pvc و کاربرد آن

پی وی سی E:

پی وی سی E به روش امولسیون نیز تولید می شود. ذرات تشکیل دهنده آن در مقایسه با پی وی سی S بسیار ریز است. در نتیجه حفره های آن نیز به مراتب کوچک تر هستند. ریز بودن حفره ها باعث ایجاد یک مشکل می شود. هنکامی که به این نوع از زرین پلاستی سایز اضافه کنیم، پلاستی سازر به خوبی بین ذرات نیز نفوذ نکند. ظاهر مخلوط به شکل خمیر در می آید. از طرفی، به علت ریز بودن ذرات آن و نبود یک لاک وینیل الکل، فرآیند پخت آن بدون نیاز به فشار بالا انجام گیرد.

این دو ویژگی رزین برای کاربردهای صنعتی مانند پوشش دهی روی لایه های چرم مصنوعی و کوت کردن بسیار حائز اهمیت است.

زمانیکه می خواهیم پوشش فوم دار را استفاده کنیم، برای داشتن فوم یکنواخت تر بهتر است از پی وی سی E با K value  بیشتر استفاده کنیم.

نکته:

برای انتخاب کردن یک پی وی سی مناسب لازم است تا به ویژگی های هریک از انواع پی وی سی دقت کافی داشته باشیم و با در نظر گرفتن نوع محصول، تجهیزات مورد نیاز و خواص محصول نهایی، رزین خود را انتخاب کنیم.

انواع pvc  و کاربرد آن

کاربردهای پی وی سی:

امروزه از پی وی سی ها در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. در ادامه با کاربردهای پی وی سی آشنا خواهید شد.

استفاده برای لوله های فاضلاب

لوازم پزشکی

بسته بندی

پروفیل مصرفی درب و پنجره دوجداره

قطعات خودرو

استفاده به عنوان ساخت مبلمان

استفاده از پی وی سی به عنوان ساخت سقف کاذب

ساخت انواع دیوارپوش ها

ساخت لوازم خانگی با pvc

تنوع محصولات از جمله لوله و اتصالات- انواع پروفیل- سیم و کابل- فیلم و ورق- انواع چرم مصنوعی- اسباب بازی و وسایل ورزشی-دیوارپوش و کف پوش - کاغذ دیوار و بسیاری از پی وی سی ساخته می‌شوند. کاربرد گسترده این پلیمر در صنایع ساختمان سازی، اهمیت آن را دو چندان می‌کند. مقدار پي‌وي‌سي توليد شده در جهان در سال 2000 چيزي در حدود 20 میليون تن بوده است. پی وی سی یکی از پلیمرهای مورد استفاده در تولید رنگ، از جمله رنگ ساختمانی می‌باشد.  

در حال حاضر تولید سالانه پی وی سی در جهان در حدود 40 میلیون تن تخمین زده می‌شود. در این مقاله به صورت جامع به بررسی پلیمر پی وی سی پرداخته شده است.

آشنایی با محصولات ساخته شده از PVC:

کلیه محصولاتی که در دهه 40 و 60 میلادی بساخته می شدند، یشتر از نوع پی وی سی نرم بودند. از جمله مهم ترین تولیدات آن زمانی می توان به سیم، کابل و کفپوش اشاره کرد. با گذشت زمان و تولید ماشین آلات مخصوص پی وی سی، امکان تولید پی وی سی سخت یا همان upvc فراهم شد. به طوریکه امروزه بخش قابل توجهی از حجم تولیدات پی وی سی مربوط به پی وی سی سخت نیز بوده و جهت تولید انواع لوله و پروفیل و...... می باشد.

در صنعت ساختمان سازی از پلیمرها برای تولید انواع لوله و اتصالات (آب آشامیدنی، فاضلابی، زهکشی، داکت تلفن، کابل فیبرنوری، مجاری نهرهای سرپوشیده، لوله کشی فرآیندهای شیمیایی و غذایی، لوله کشی سیستم های اتفا حریق) می توان استفاده کرد.

 

انواع pvc و کاربرد آن

 

نتیجه گیری:

PVC ها از جمله پرمصرف ترین مواد اوله پلیمری اند که در بازار صنایع به ویژه صنعت ساختمان سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع پی وی سی E و S پرمصرف ترین نوع بین سایر پلیمرها هستند.  

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید